Inspectierondes
”Onze opdrachtgever heeft diverse frietfabrieken in Nederland. Met meerdere onderhoudscontracten zijn we vaak te vinden op een van de productielocaties”, vertelt Regio Serviceleider Wilfried Vermeulen. “Tijdens tweewekelijkse inspectierondes controleren we bestaande koelingen en vriezers op afwijkingen, voeren we reparaties of revisies uit of vervangen we defecte onderdelen in overleg met de klant. Dit zorgt ervoor dat er op een gestructureerde manier naar de koelinstallaties wordt omgekeken. Belangrijk, want ze vormen het hart van het bedrijf.”
Verdampingscondensor
Terwijl de afdeling Service ervoor zorgt dat bestaande installaties zo goed mogelijk functioneren, werkt de afdeling Projecten aan het ontwerp en de oplevering van nieuwe installaties of installatieonderdelen. “Onze opdrachtgever maakt een derde van de 350 ton friet die per uur in Nederland wordt geproduceerd. De fabrieken zijn zo groot, dat er naast de servicewerkzaamheden altijd projectwerkzaamheden zijn”, zegt projectleider Bert IJzerman. “Op advies van collega’s van Service vervingen we een verdampingscondensor. Zij signaleerden dat de bestaande condensor niet meer optimaal presteerde en aan vervanging toe was. Wij keken welk type condensor het beste past in termen van capaciteit en energiebesparing, en zorgden voor de implementatie.”
Nieuwe leidingen
Een ander voorbeeld waarbij de cyclus van onderhoud tot een project leidt is het vervangen van 30 jaar oud leidingwerk. Toen servicemonteurs aangaven dat de conditie van de koelleidingen achteruitging, gaf dat de klant voldoende tijd om budget vrij te maken voor nieuw leidingwerk. “Ondertussen schakelden wij onze collega’s van Projecten in. We vroegen hen om na te denken over een uitvoering met een zo snel mogelijke doorlooptijd, zodat dit ook paste in de productiestop van de fabriek in de zomer. Met succes, want afgelopen zomer vervingen zij meer dan 100 meter aan leidingen in slechts twee weken tijd”, vertelt Wilfried.
Kennisdragers
Sinds de bouw van de eerste frietlijn in de jaren ‘80 is Equans bij de klant betrokken. Als gevolg van die lange samenwerking zijn er binnen de service- en projectafdeling van Equans meerdere kennisdragers. “We weten wat er leeft en speelt. En kennen de processen van de klant als geen ander”, vervolgt Bert. “Dat is waardevolle informatie voor deze klant. Net als veel andere bedrijven hebben ze te maken gehad met verloop in technisch personeel. Dan is het handig dat nieuwe medewerkers bij ons kunnen aankloppen voor informatie over processen en machines.”
Langetermijnvisie
De goede samenwerking en kennis van de twee Equans-afdelingen resulteert in beter en gepland onderhoud en slimmere investeringen voor de frietproducent. “Samen met hun maintenance manager werken we aan een langetermijnvisie voor onderhoud en investeringen. Wij weten wat er de komende jaren moet gebeuren. Hoe we kunnen inzetten op energietransitie. En welke investeringen verstandig zijn. Ook gaan we de koeltechniek leveren voor een nieuw te bouwen vierde frietlijn en nemen we het onderhoud daarvan voor onze rekening. De komende tijd kijken we welke onderhoudsvorm het beste past bij de bestaande en nieuwe installaties. Daarmee weet de klant waar hij de komende jaren aan toe is en blijft elke fabriek goed draaien”, aldus Wilfried.
Met onze all-in-onderhoudsservice houden we jouw koel- en vriesinstallaties in topvorm.